I de fleste vestlige lande starter skolegang og undervisning i syvårs-alderen, men selve barnets indlæring starter allerede ved fødslen. Den lille tumling skal lære at sanse sine omgivelser, kravle, gå, løbe og bruge sine hænder.

 

AF LARZ THIELEMANN

 

Barnet skal på rekordtid lære at omsætte de mange indtryk og tanker til et sprog, der kan forstås af andre. Dette sker for alle raske børn i stort set alle lande og kulturer. Vel at bemærke uden særlig hjælp fra en voksen. Dette arbejde klarer hjernen selv med lidt hjælp fra mor, far eller de voksne, som varetager barnets tidlige opvækst.

Ved syvårs-alderen er hjernen fuldt ud modnet og barnet skal i skole for at modtage undervisning. Nu er synet så perfekt, at det kan se de små bogstaver. Hjernen er organiseret og har valgt side. Barnet kan nu lære at læse struktureret fra venstre mod højre ved at pege på ordet og sige det højt ved hjælp af talesproget. Hørelsen kan acceptere og filtrere klassens mange lyde. Fingrene kan holde på et blyant og balancenerven er så tilpas udviklet at barnet kan sidde på en stol i længere tid og er i stand til at løbe og lege med de andre børn.

Denne model til udvikling af det menneskelige potentiale har været benyttet af den vestlige verden i godt og vel 100 år og har formået at skabe en relativ civiliseret verden.

Børn vil lære mere end alt andet

I grove træk forhindrer vi altså barnet i at lære noget væsentligt i syv år. Hjernen skal have fred og ro til at modne, ved hjælp af leg og de aktiviteter den selv kan finde på. Forældrenes primære opgaver er hensat til at forsyne barnet med føde og sørge for at det ikke kommer til skade. Vi har generelt ikke den store tiltro til, at små børn kan andet, end det som børn nu kan.

Hvis man spørger en tilfældig voksen person: Hvordan er en typisk treårig? Vil han formentlig sige, at de er nogle herlige små størrelser, der kan lide at lege med Lego og fjolle rundt. Faktisk har nogle voksne med meget lange uddannelser givet børn i den alder, tilnavnet "tumlinge". En slags diagnose, der cementerer deres ubegavede og naive væremåde.

Men hænger det sådan sammen? Lad os give børnene et valg for at bevise mit synspunkt. Hvis vi giver dem valget mellem at lege med Lego eller blive isolationsfængslet i en kravlegård, hvad ville de så vælge? De vælger naturligvis at lege med Lego. Herefter kan vi konkludere, at små børn på tre år elsker at lege med Lego.

For nyligt så jeg i fjernsynet nogle udenlandske diplomater i håndjern med bind for øjnene lænket til en stol, så de ikke kunne bevæge sig. Hvad ville de mon svare, hvis de fik spørgsmålet, om ikke de hellere ville lege med Lego end at sidde der? Selvfølgelig vil de hellere lege med Lego og vi kan hermed konkludere at diplomater elsker at lege med Lego.

Hvis vi derimod giver barnet valget mellem at lege med Lego eller lære græsk. Hvad ville det så vælge? Ja, jeg er overbevist om, at langt de fleste ville vælge at lære græsk. Hvorfor? Fordi børn elsker opmærksomhed fra en voksen. Ægte og inspirerende samvær med fuld opmærksomhed. Det er i denne situation, at de kan lære næsten alt, for børn vil hellere lære end noget andet i hele verden.

Hvorfor er tidlig indlæring så vigtigt?

Hjernen udvikler sig mest fra 0 til 3 år. Nye hjerneceller aktiveres i milliontal fra dag til dag. I denne periode dannes hjerneceller hurtigere end nogen andre celler i et barns krop. Denne hurtige udvikling af barnehjernen fortsætter indtil barnet er omkring 8 år.
Ved fødslen, vejer hjernen 25 procent af sin udvoksede vægt. Ved etårs-alderen vejer den 50 procent. Ved toårs-alderen vejer den 75 procent og efter treårs-alderen vejer hjernen 90 procent af dens endelige vægt.

Hvis vi sammenholder disse fakta med viden om, at hjernen er mest modtagelig når den gror, kan vi konkludere, at jo yngre hjernen er, jo mere formbar er den. Et barns hjerne bygger sig selv ved at danne nye forbindelser, som reaktion på den stimulation den modtager. Små børns hjerner er som svampe, der suger al den kraft og saft den kan komme i nærheden af.

Fostret begynder at reagere på lyde i løbet af måned fem i livmoderen, da hørelsen bliver fuldt udviklet. Det betyder, at læring begynder før fødslen.

Efter fødslen fortsætter barnets hjerne med suge til sig, som reaktion på de oplevelser som omgivelserne tilbyder. Læring er på dette tidspunkt hurtigere og mere ubesværet, end det nogensinde vil blive igen.
Derfor handler om at udnytte kraften i barnets hjerne. Noget alle forældre gør i forhold til vort modersmål. Det ligger i den accepterede undervisningsnorm, at sprogstimulering er tilladt lige fra fødslen. Derimod er det streng forbudt at undervise små børn i for eksempel læsning eller matematik.

Et barns hjerne er skabt til at lære, hvilket gør små børn til de mest inkarnerede studenter i verden. Dertil kommer, at de ikke bærer rundt med traumatiserede oplevelser fra skolegangen. De er endnu ikke blevet udsat for mistro, test og eksamen. For små børn er læring ren leg og nydelse.

  • Det er helt vildt, hvad der er sket!
    Fra puppe til sommerfugl.
    Min søn er rask og normal.

  • Vi er meget taknemmelige,
    var det ikke for dig Larz,
    så kunne Alex ikke meget idag.

  • Nu sidder vi så her et år senere
    med en helt rask dreng og tænker:
    – Var det bare det?

  • Lærerne melder, at de nærmest dag
    for dag kan mærke forskel på Aksel.
    Mest humør og hans indstilling.

  • Vi fik bekræftiget, at Laura har
    det store potentiale vi fornemmede.
    Ikke mere snak om autisme.

  • Tak for en fantastisk konsultation.
    Vi er kommet godt igang, hårdt,
    men det virker. Vi er så glade :)

  • Det var lige det her vi ledte efter.
    Systemet kunne ikke hjælpe, nu har
    vi selv taget ansvar for vores søn.

  • Nu spiser Oscar al sin mad,
    er mere rolig og sover igennem.
    Vidunderligt. Tusinde tak.

  • Liv stortrives hjemme og i skolen.
    Læreren siger også, at det går fint.
    1 års træning og nu kan hun alt.

  • Humøret er bedre og vi klør på
    med programmet hver dag.
    Ja, selv skolen roser os.

  • For et år siden sad Sigurd bare og
    kiggede på sine legoklodser.
    Nu bygger han via manualen.

  • Inden NTS var livet generelt svært.
    Nu nyder vi Mias gode udvikling
    og hun er blevet glad for sin skole.

  • Nu er ADHD en by i Rusland.
    Kære forældre, Larz kan hjælpe
    alle børn med særlige behov.

  • NTS har simpelthen reddet Mathias fra førtidspension og et lorteliv i det offentlige system. TAK!

  • Ludvigs klasselærer ville vide,
    hvad det var vi gjorde derhjemme,
    fordi han nu klarer sig så godt.

  • Efter tre måneder kan vi se det:
    Albert er ved at blive helt normal.
    Det er vildt, hvad der er sket.

  • Træningen går forrygende.
    Vi har en meget gladere dreng,
    rolig, lyttende og uden tics.

  • Slut med samsynstræning, fys og
    ligegyldig symptombehandling.
    Nu fikser vi det hele på én gang.

  • Tusinde tak Larz Thielemann,
    hvor var det godt vi fandt dig.
    Rógvi har aldrig haft det bedre.

  • Jeg bliver rørt helt ind i hjertet,
    når jeg læser om Larz Thielemanns
    fantastiske arbejde. WOW  ❤️

  • Det er helt fantastisk, hvad der er
    sket på kort tid. Jeg har virkelig
    fået kontakt med min dreng.

  • Dette træningsprogram er det mest
    vilde jeg nogensinde har mødt.
    Min søn stortrives som aldrig før.

  • Vi er blæst bagover af en kæmpe
    bedring i Claras sensitivitet.
    Det hele har rykket sig positivt.

  • Jeg er ved at læse din bog og er
    kun nået til side 20. Den er en
    eksplosion af håb og kampgejst.

  • Vi skulle åbenbart bruge en masse
    penge inden vi fandt det her.
    Det er hårdt, men det virker!

  • Endelig et program der virker.
    Vi har brugt så mange penge og tid
    på samsynsklinikker, snik og snak.

  • Der er absolut ingen tvivl.
    NTS-forløbet har forbedret
    Alfred og vores familie.

  • Vi tænker tit på dig Larz og vi
    har prøvet mange ting siden,
    men du er den bedste.

  • Tak, fordi du hjalp os ud af kløerne

    på PPR – ikke mere diagnose-snak.
    Kun træning og reel fremgang.

Forældrene siger

Læs, hvad forældrene svarede på spørgsmalet: Hvad er det bedste, der er sket?